W XXI w. kwestie cyberbezpieczeństwa stały się jednymi z najważniejszych zagadnień z jakimi obecnie się borykamy. Jeszcze kilkanaście lat temu zakupy przez internet były rzadkością, bankowość internetowa raczkowała i nie donoszono co dzień o masowych wyciekach danych z serwisów dużych marek. Wraz ze wzrostem świadomości, że informacje przekazywane za pośrednictwem sieci powinny być chronione, rozpowszechniło się zastosowanie na witrynach www certyfikatów SSL, co obecnie stanowi już normę.
Z jakiego powodu certyfikaty SSL są w dzisiejszych czasach konieczne?
Dziś większa część świadomych użytkowników internetu zanim założy konto w sklepie internetowym, wprowadzi dane do formularza czy dokona zakupu karta kredytową, najpierw sprawdza czy na pasku adresu w wyszukiwarce pojawi się charakterystyczna zielona kłódka. Jeśli więc na stronie sklepu, domu kultury, gabinetu medycznego, urzędu, organizacji czy nawet zwykłego bloga użytkownicy wprowadzają jakiekolwiek dane, powinna mieć ona wdrożony certyfikat SSL, który je zaszyfruje i przekaże za pośrednictwem protokołu https. Certyfikaty SSL zmniejszają znacznie ryzyko przechwycenia lub zmiany danych przez obce podmioty oraz uniemożliwiają przekierowaniu na inne, niepożądane i niebezpieczne strony www. Posiadanie certyfikatu SSL na stronie firmowej buduje wiarygodność marki, potęguje zaufanie klientów i informuje ich o bezpieczeństwie transakcji. Jaki certyfikat wybrać? To zależy od tego ile domen i subdomen chcemy chronić. Certyfikat SSL Wildcard chroni pojedynczy adres domeny i wszystkie jego subdomeny. Certyfikat Multi-Domain SSL pozwala zabezpieczyć do 100 domen i subdomen. Najpopularniejszy certyfikat Positive SSL, który zabezpiecza pojedynczą domenę, sprawdzi się w przypadku małych stron internetowych czy blogów. Natomiast certyfikat EV o najsilniejszym szyfrowaniu jest rekomendowany dla organizacji pozarządowych, branży e-commerce i stron korporacyjnych.
Zastosowanie certyfikatu SSL może podnieść pozycję witryny
W ostatnich latach znaczenie certyfikatów SSL wzrosło też z innego powodu. Przeglądarka Chrome, która jest obecnie najpopularniejsza na świecie, w 2017 r. zaczęła oznaczać strony bez wdrożonego certyfikatu SSL za potencjalnie groźne dla użytkowników (w pasku adresowym przeglądarki widnieje informacja “Niezabezpieczona”). Od tego także czasu zapewnienie bezpieczeństwa informacji wprowadzanych na stronie stało się jednym z niezwykle ważnych czynników rankingowych, który jest uwzględniany przez algorytm Google podczas określania pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Tym samym jeśli zależy nam na podwyższeniu szans na zdobycie dobrych pozycji przez naszą stronę, nieważne czy to witryna firmowa czy prywatna, założenie certyfikatu SSL wydaje się niezbędne.